سیستم شوتینگ نخاله ساختمانی چیست ؟

از زمان کندن پی ساختمان یا سازه ای عظیم تا بالا بردن ستون ها و بالا بردن طبقات آن، تماشای کارگرانی که نخاله های ساختمانی را روی دوش خود حمل می کنند و به پایین می برند، منظره ای غیر عادی در نگاه عابران ایجاد می کند. منظره ای که برای همسایه ها ناخوشایند و گاه با دردسر فراوان همراه است.

همینطورفعالیت های ساختمانی و تخریب ساختمان ها همیشه می تواند طیف وسیعی از مواد زاید مختلف را تولید کند. این ضایعات و نخاله های ساختمانی نه تنها زباله و مواد ناخواسته هستند، بلکه شامل مصالح حفاری شده مانند سنگ و خاک، آسفالت ضایعات، آجر، بتن، گچ تخته، الوار و پوشش گیاهی ناخواسته و گاهی آزبست و خاک نیز می شوند.

یکی از ایده آل ترین روش ها جهت تخلیه نخاله ها و باقیمانده مصالح ساختمانی در طبقات، استفاده از سیستم شوت نخاله ساختمانی است.  شوت نخاله ساختمانی در عین سرعت بالای تخلیه، راحتی اجرا و همچنین ایمنی در هنگام تخلیه نخاله ها باعث تمیز کردن و دفع آسان زباله ها و نخاله های ساختمانی از ساختمان های بلند و پشت بام به کانتینرها در پایین ساختمان ها یا سازه ها از ناودان زباله یا سیستم شوتینگ نخاله های ساختمانی می شود .به همین منظور سازندگان، سقف‌سازان، آجرکاران و پیمانکاران ساختمانی به لوله‌های زباله به عنوان راهی سریع‌تر، ایمن‌تر و کارآمدتر برای حذف زباله از ارتفاعات بالا استفاده می کنند. ساخت و نصب این ناودان ها با مصالح مناسب در کمتر از پنج دقیقه انجام می گردد.

مطالعه ای در آمریکا نشان می دهد که استفاده از مواد بازیافتی در ساختمان های فلزی منجر به کاهش 74 درصدی مصرف انرژی، کاهش 90 درصدی در مصرف مصالح، کاهش 40 درصدی مصرف آب در فرآیند ساخت و ساز و کاهش 97 درصدی مواد معدنی می شود. بنابراین، بازیافت زباله های ساختمانی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به دلیل مشکلات زیست محیطی مانند کمبود منابع، کمبود محل های دفن زباله و آلودگی مورد توجه خاص قرار گرفته است.

انواع زباله های ساختمانی

شوتینگ زباله و سیستم شوتینگ نخاله، باکس هایی عمودی می باشند که برای آسانتر جمع‌آوری شدن و انتقال زباله‌ها، لباسها، پارچه های کثیف، مواد گندیده ، ضایعات ساختمانی و… طراحی و اجرایی می‌گردند. وجود این سیستم ها بخصوص در ساختمان های مرتفع و پراستفاده، از آلودگی های محیطی جلوگیری می کند. بنابراین نصب شوتینگ نخاله چه در بحث حفظ سلامت کاربران و ساکنان و چه در بحث عدم کثیفی محیط (راهروها و آسانسورها)، بسیار مثمرثمر خواهد بود. استفاده از زباله های ساختمانی بازیافتی در کشورهای مختلف متفاوت است، اما به طور کلی، رایج ترین موارد استفاده از نخاله های ساختمانی را می توان در موارد زیر برشمرد:

  • آماده سازی بتن
  • محوطه سازی
  • راهسازی
  • زیرساخت های جاده ای
  • طراحی پارک

حال اگر طبقه بندی اصلی زباله ها بر اساس منشاء و ترکیب زباله های ناشی از تخریب و ساخت یک سازه در نظربگیریم با جلب نظر فعالان ساختمانی و پسماند، مهم‌ترین پسماندهای ساختمانی را می‌توان در قالب‌های زیر دسته‌بندی کرد:

  1. گروه اول: بتن، شیشه، فلزات آهنی، فلزات غیرآهنی، آجر و کاشی، مواد قیر، ضایعات گچ و غیره.
  2. گروه دوم: عایق‌ها، میخ‌ها، سیم‌های برق، اتصالات به‌عنوان ضایعات مصالح ساختمانی و مصالح لایروبی، کنده‌ها و ضایعات به‌عنوان زباله‌های فرآیند آماده‌سازی پروژه‌های ساختمانی. این زباله ها ممکن است حاوی سرب، آزبست یا سایر مواد خطرناک باشد.
  3. گروه سوم: آجر، بتن و چوب اصلی ترین ضایعات هستند که 15-10 درصد کل مصالح ساختمانی را تشکیل می دهند.
  4. گروه چهارم: خاک، شیشه، گچ، بتن، سرامیک، سیمان، چوب، سنگ و سایر مصالح مشابه.
  5. گروه پنجم آجر، بتن، سنگ ساختمانی، گچ، چوب، پلاستیک و فلزات است.
  6. گروه ششم: زباله مفهومی جامع دارد و شامل مصالح مختلفی از جمله سنگ، آجر، بلوک، گچ، فولاد، شیشه، چوب، مصالح تاسیسات لوله کشی و برق، روکش آسفالت و … می باشد.این مواد یا در محیط و حوادث طبیعی مانند زلزله، طوفان، سیل و … تولید می شوند و یا حاصل عملیات ساختمانی و تخریب می باشند

اجزا مختلف شوت نخاله

اجزای تشکیل دهنده سیستم شوتینگ ، با توجه به نوع پسماند و زباله هایی که از طریق آن دفع خواهد شد، متفاوت است .سیستم شوت نخاله ساختمانی از چهار بخش تشکیل شده که به ترتیب ذیل میباشد:

ورودی شوت نخاله یا هاپر (Hopper)

این قسمت ورودی سیستم شوت در هر طبقه تعبیه و در صورت نیاز مشتری امکان گرفتن ورودی در هر طبقه یا مطابق نیاز مشتری وجود دارد.

سطل های شوت نخاله (Rubbish Chute)

به سطل هایی که در مسیر شوت نخاله را ساخته و متصل کننده سیستم شوت نخاله هستند گفته می شود.

شوت نخاله ساختمانی

اتصالات شوت نخاله

اتصالات شوت نخاله ساختمانی شامل زنجیر، قلاب یو، شگل، واشر، مهره، رول بولت نمره 10 (جهت نصب و فیکس کردن براکت شوتینگ نخاله) و … می باشند . علت استفاده از زنجیر در این سیستم نسبت به سیم های آهنی سهولت و سرعت نصب و راحتی تعویض قطعات آسیب دیده در زمان سرویس دهی می باشد.

براکت یا ساپورت فلزی نگهدارنده

براکت فلزی که بر روی دال بتنی سقف و در لبه هر طبقه نصب می گردد حکم نگهدارنده جانبی شوت نخاله ساختمانی را دارد و از طرفی مجموعه هاپر و سطل های امتداد آن به این براکت فلزی متصل می شوند.

نصب شوتینگ نخاله

راه اندازی و نصب شوتینگ نخاله نیازی به نیروی متخصص خاصی ندارد و می توان با اموزش هایی که به نیروی فنی مستقر  داده می شود توسط تیم خریدار انجام پذیرد و یا بنا به صلاحدید خریدار یا کارفرما توسط نصابی که تیم شوتینگ زباله معرفی می کند انجام پذیرد. این روند می تواند در تضمین کیفیت این محصول اعتماد کاربر را حفظ کند.

شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر راجع به سیستم شوتینگ زباله کلیک کنید.

سیستم جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی Easy chute  چیست ؟

Easy chute یک سیستم جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی سبک وزن است که از پلی‌پروپیلن ضخیم و بافته‌شده ساخته شده است و وزن آن تنها 3 پوند در هر بخش 10 فوتی است. با استفاده از حلقه های نایلونی با استحکام بالا، هر قسمت از Easy chute t دارای طراحی چند مفصلی است که به کاربر این امکان را می دهد تا به سرعت و کارآمد آن را به هر چیزی از زباله دان گرفته تا سقف متصل کند. سیستم حذف زباله های ساختمانی Easy chute که برای رسیدگی به همه چیز از زباله های مصالح ساختمانی گرفته تا ضایعات سقف طراحی شده است، می تواند به راحتی همه آن ها را مدیریت کند.

مزایای شوتینگ ساختمانی

سرعت بالا: استفاده از شوتینگ مصالح، سرعت بالای حمل و نقل مصالح ساختمانی می باشد. سرعت بالای انتقال نخاله، مخصوصا در شرایطی که ساختمان در حال ساخت ارتفاع  زیادی دارد، بسیار اهمیت می یابد.

صرفه جویی در هزینه ها: با استفاده از سیستم شوتینگ نخاله ساختمانی، هزینه های جا به جایی مصالح تقریبا به صفر می رسد. زیرا با استفاده از این وسیله، دیگر نیازی به استفاده از نیروی انسانی و یا انرژی برق برای حمل نخاله ساختمانی نمی باشد.

تخلیه همزمان نخاله و مصالح: سیستم شوتینگ نخاله ساختمانی را می توان به گونه ای نصب و راه اندازی کرد که امکان انتقال پسماند های ساختمانی از همه ی طبقات به طور همزمان وجود داشته باشد.

امروزه با استفاده از انواع مختلف سیستم های دفع زباله های ساختمانی، سازه ها شیک تر و تمیزتر شده اند و همچنین ایمن تر و کم خطرتر شده اند.

انواع سیستم شوتینگ نخاله

انواع سیستم شوتینگ زباله بر اساس نوع کاربری ساختمان و نوع قرارگیری (نصب) آن، به دسته‌های مختلفی تقسیم میشوند. بطوریکه کاربریهای مختلفی همچون: هتل ها، مسافرخانه ها، مراکز درمانی و جراحی تخصصی،بیمارستان ها، آسایشگاه های چندمنظوره، مجتمع های مسکونی بلندمرتبه و…، همه و همه به سیستمهای شوتینگی انتقال زباله‌ها احتیاج خواهند داشت.

همچنین بسته به نوع نصب و محل قرارگیری، انواع این باکس ها در دو گروه:

  • شوتینگ نخاله داخلی
  • و شوتینگ های ضایعات خارجی

بهترین حالت نصب انواع شوتینگ نخاله، قرارگیری آن در فضای داخلی بنا است. بنابراین:

  • هم دسترسی شخصی کاربران و ساکنان به دریچه سیستم شوتینگ داخلی، راحت‌تر میشود.
  • و هم به نمای بصری ساختمان ها هیچگونه آسیبی وارد نمی گردد.

شوتینگ نخاله داخلی

شوتینگ نخاله داخلی

شوتینگ نخاله داخلی

سیستم شوتینگ نخاله خارجی

گاهاَ ممکن است باکس شوتینگ زباله نصب‌شده در ساختمان، در نمای بنا دیده شود. یعنی مجرای انتقال ضایعات در فضای بیرونی (خارجی) ساختمان قرار گرفته باشد.

شوتینگ نخاله خارجی

شوتینگ نخاله خارجی

این مسئله معمولا به سه دلیل مهم اتفاق بیفتد:

  • بنا از نظر طراح و معمار ساختمان، تمامی فضاهای داخلی ساختمان باید به کاربردهای واجبتر اختصاص یابد.
  • بر اساس نیاز روز، بسیاری از ساختمانهای مرتفع قدیمی، نیاز به استفاده از شوتینگ نخاله خواهند داشت. بنابراین با توجه به فراهم نبودن شکافتن مسیر عمودی خانه‌ها در سقف‌ها، بایستی به نصب خارجی این کانالها اقدام نمود.
  • همچنین گاهاَ پیمانکاران و طراحان، از طراحی و اجرای این باکس های انتقالی غافل می شوند. بطوریکه پس از اتمام اجرا، تازه باید به گذاشتن محفظه‌ و سیستم شوتینگ زباله اقدام نمایند. درنتیجه راهی به جز نصب آن در فضای خارجی ساختمان نخواهند داشت!.

مهمترین عیب قرارگیری خارجی این کانال‌ها، آسیب بصری به نمای ساختمان است. چنانکه انگار زایده‌ای ناموزون به چهره‌ی بنا اضافه شده است. بخصوص در شرایطی که با نمای پر تزئین و سرشار از المان‌های نوری روبرو باشیم!. بطورکلی هرچقدر ارتفاع ساختمان بیشتر باشد، شاهد عنصر بدقواره‌تری در نمای بنا خواهیم بود!

دیدگاهی موجود نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *